Nowa książka na temat ikonografii sióstr karmelitanek
Data publikacji: wtorek, 13-06-2023
Wydawnictwo Edizioni Carmelitane opublikowało ostatnio książkę Riggiera Doronzo pod tytułem „Karmelitańska ikonografia kobieca w rycinach Archiwum generalnego Zakonu Karmelitów w Rzymie z XVII i XVIII wieku”. Aby zapoznać się bliżej z tą pracą, zadaliśmy jej autorowi trzy pytania.
Wiemy, że zajmujesz się historią sztuki apulijskiej i że prowadziłeś na ten temat wykłady na Uniwersytecie w Bari, a także opublikowałeś wiele artykułów i monografii na temat malarstwa i rzeźby południowych Włoch w epoce nowożytnej. Jak zrodził się pomysł tomu na temat ikonografii karmelitańskiej?
Ta książka jest rezultatem badań zamówionych przez Archiwum Generalne Karmelitów pod tytułem: „Rytownicy i malarze Matki Bożej z Karmelu, świętych kobiet i sług Bożych Zakonu karmelitańskiego. Przypadek siostry Isabelli Piccini, Sebastiana Conki (Conca) i innych artystów działających w II połowie XVII wieku i na początku XVIII wieku”. Początkowo studium miało dotyczyć tylko rycin wykonanych przez kilku artystów, jednak z postępem badań dokonywano nowych odkryć, niektórych pozornie nieznaczących, innych o nadzwyczajnym znaczeniu, tak że możliwe stało się rozszerzenie analizy ikonograficznej i ikonologicznej na wszystkie ryciny przedstawiające podmioty płci żeńskiej z Zakonu karmelitańskiego.
Książka, którą trzymamy w rękach jest prawdziwym katalogiem. Jak układ zamierzałeś jej nadać?
Aby ułatwić korzystanie z pracy, kryterium przyjęte przy konstruowaniu tomu bierze pod uwagę podmiot i chronologię druku. Chodzi o druki będące kopiami, czyli druki d’aprés, stworzone w oparciu o pewien wyjściowy model, którym niemal zawsze był namalowany obraz, i druki „reprodukcyjne” pochodzące wyłącznie z rysunków. Kiedy należało umieścić podpisy u dołu druku, podpis autora oryginału umieszczano po lewej stronie, zgodnie z porządkiem hierarchicznym i na lepszej pozycji, podczas gdy podpid rytownika znajdował się po stronie prawej. Terminy „pinxit”, „invenit” i „delineavit” wskazują więc autora oryginału odpowiedzialnego intelektualnie i twórczo za przedstawiony podmiot, podczas gdy określenia „facit” i „sculpsit” odnoszą się do rytownika. Przy każdej rycinie bowiem podaje się nazwisko rysownika lub malarza, rytownika, postaci, technikę, wymiary, ewentualne napisy, aktualny numer inwentarzowy i odnośną bibliografię, jeśli została już stworzona. Następnie zamieszcza się analizę ikonograficzną i ikonologiczną ryciny i uznaliśmy za wskazane sporządzić także profil biograficzny rysownika czy malarza oraz rytownika, ich środowisko odniesienia, a także jakieś dane na temat zleceniodawcy, tak gdzie jest on znany.
Podmioty przedstawione to Matka Boża z Góry Karmel, wielkie święte Teresa z Avila i Maria Magdalena de’ Pazzi oraz dwadzieścia trzy błogosławione i sługi Boże. Jacy autorzy i jakie ryciny najbardziej cię zainteresowały?
Z analizy filologicznej wynika, że ryciny zostały sporządzone przez rytowników działających we Włoszech, we Flandrii, w Bawarii i w Polsce, do których dodać należy niektóre ryciny podpisane przez autorów spoza największych repertoriów lub kilka rycin anonimowych, z którymi jednak wiążą się interesujące kwestie zarówno dotyczące identyfikacji autora, jak i osadzenia ich w historii rytownictwa. Najbardziej uderzyły mnie ryciny, dla których udało mi się odnaleźć model wyjściowy, jak to miało miejsce w przypadku ryciny Leonarda Germo przedstawiającej Matkę Bożą z Góry Karmel ukazującą się Antoniemu Chiavassie lub pracy Gaetana Bianchiego będącej reprodukcją obrazu Matki Bożej przechowywanego w sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Colletto pod Pinerolo. Za bardzo piękne uważam poza tym ryciny Abrahama van Diepenbeecka, artysty flamandzkiego posiadającego umiejętność przekazywania treści teologicznych i maryjnych za pomocą obrazów narysowanych z wielkim kunsztem graficznym.
Pozostałe aktualności
wtorek 25.03.2025
poniedziałek 24.03.2025
czwartek 20.03.2025
środa 19.03.2025
wtorek 18.03.2025
poniedziałek 17.03.2025
niedziela 16.03.2025
piątek 14.03.2025
czwartek 13.03.2025
poniedziałek 10.03.2025
poniedziałek 10.03.2025
niedziela 09.03.2025
wtorek 04.03.2025
niedziela 02.03.2025